Get 30% off our store with coupon code 30PERCENTOFF!
הכליצירה עם ילדיםלהיות אמא

משחק מסלול משפחתי

מתישהו בתחילת השנה חילקו בכיתה של אספוש דף ובו נרשם כל הורה שהתנדב להעביר שיעור במהלך השנה. היום הגיע תורי, וכיוון שאנחנו נמצאים כשבוע לפני יום המשפחה החלטתי להכין ביחד עם הילדים משחק משפחתי אותו המצאתי בעצמי.

המשחק עצמו הוא כמובן מאד פשוט

זהו משחק מסלול, כשהשחקנים צועדים על פי הטלת קוביה והמטרה להגיע אל הבית, שנמצא בעברו השני של המסלול כמובן.

במהלך המסלול ישנן משבצות עם איור לב ואחרות עם איור של סימן שאלה.

כששחקן מגיע למשבצת עם איור של לב, השחקן שמולו מרים קלף של לב, ושואל את השחקן שדרך על הלב את השאלה שרשומה על הקלף. זוהי שאלה על בן/בת משפחה. אם ידע את התשובה- שולף קלף פרס ומבצע את הכתוב בו. אחרת- שולף קלף עונש. במקרה של קלף "סימן שאלה" מתבצע דבר דומה ואולם השאלה היא בנושא ההסטוריה המשפחתית של הילד.

השחקן שהגיע ראשון לבית שבצידו השני של המסלול- מנצח!

ואיך הכינו הילדים את המשחק, כל אחד על המשפחה שלו?

כל ילד קיבל רבע בריסטול, ועליו שרטט מסלול משלו למשחק. (אני שרטטתי עבורם על הלוח כמה דוגמאות של מסלולים, כדי שיבינו מה יותר פשוט ומה ייקח להם יותר זמן).

על הבריסטול שלהם הם גם השאירו מקום פנוי עבור כרטיסים שיכינו מאוחר יותר, כרטיסים של "לב", של "סימן שאלה", של "פרס" ושל "עונש".

בחלק ממשבצות המסלול הם ציירו לב ובחלקן סימן שאלה.

על כרטיסי הלב הם כתבו שאלות בעלות אופי אישי על אחד מבני/בנות המשפחה שלהם, ועל כרטיסי סימן השאלה הם כתבו שאלות על ההסטוריה המשפחתית שלהם.

קיימנו דיון שלם לגבי השאלות שאפשר לשאול לגבי בני משפחה, לגבי ההסטוריה המשפחתית וכן לגבי איזה פרסים ועונשים אפשר לתת במהלך המשחק.

הנה כמה דוגמאות יצירתיות שהציעו הילדים:

שאלות לדוגמא על בני משפחה

  • באיזה חודש עברי נולד בן המשפחה הצעיר ביותר?
  • איזה צבע X הכי אוהב?
  • איך קוראים לחמשת האחים של אבא?
  • מה המאכל האהוב ביותר על אמא?
  • מה המקצוע האהוב על X בביה"ס?
  • מי החבר/ה הטוב/ה ביותר של X ?
  • מי החבר הטוב ביותר של אבא?
  • מה הדבר שהכי מעצבן את אמא בעולם?

שאלות לדוגמא על ההסטוריה המשפחתית

  • מה תאריך יום הנישואין של אבא ואמא?
  • איפה נולד אבא של אבא?
  • מה שמה של סבתא של אמא מצד אמא?
  • מאיזו ארץ עלה אבא של אבא לארץ?
  • איך קוראים לאמא של האמא החורגת של אמא?

נתתי להם במיוחד הרבה כרטיסים כדי שייקחו חלק הביתה ויתנו גם להורים שלהם לכתוב חלק מהשאלות על ההסטוריה המשפחתית. אולי כך הורים או אפילו סבים וסבתות וילדים או נכדים ייהנו לשבת יחד ולשחק תוך כדי שיחה על המשפחה הפרטית שלהם…


כרטיסי פרס לדוגמא

  • קפוץ 4 צעדים קדימה.
  • שחק שוב!
  • קיבלת שני תורות!
  • הזז שחקן אחר לבחירתך 5 צעדים לאחור.

כרטיסי עונש לדוגמא

  • המתן תור.
  • המתן 2 תורות.
  • חזור 10 צעדים לאחור.
  • חזור לתחילת המסלול.
  • לך לכלא והשאר שם 2 תורות… (ה"כלא" הייתה המצאה של הילדים, שלא הייתה קיימת במשחק הדוגמא שאני הצגתי להם. כששאלתי אותם את מי הם ישימו בכלא, הרי זה משחק על המשפחה שלהם, התשובה הייתה כמעט זהה אצל כל הילדים: "את אחותי"…).

היה כיף לראות את הילדים משרטטים את המסלול, מקשטים, מציירים, מתכננים את השאלות ואת הפרסים והעונשים. לראות אותם מרוכזים בעבודה וביצירה וגם מתווכחים על איזה שאלות הן רלוונטיות ואיזה הן טפלות וחסרות טעם.

בנוסף, ההתלבטות איזה שאלות לרשום על ההסטוריה המשפחתית העלתה נושאים כמו ארץ מוצא, מאכלים שונים בבתים שונים, הורים גרושים, משפחות מרובות ילדים לעומת בנים יחידים וכד'. היה מעניין לשמוע את הילדים מדברים ביניהם משווים וחולקים סיפורי חיים וחוויות אישיות שכאלו לא מתוך שיפוט אלא מתוך סקרנות אמיתית ורצון להכיר את הזולת.

לסיכום, אני לא יודעת מי נהנה יותר מהשיעור שלי- הילדים או אני…

הגב

avatar
  Subscribe  
Notify of